Renault 12 Tarihçesi

20`den Fazla Ülkede Üretim Lisansı Alan Otomobil: Renault 12

Renault`un 30 yılı aşkın bir süre 20`den fazla ülkede üretip satışlarını yaptığı, yıllarca başarıdan başarıya koşmuş bir modelidir Renault 12.Kanada, Arjantin, Meksika, Fransa, İtalya, Norveç, Almanya, Belçika, Hollanda, İspanya, Türkiye, Suudi Arabistan, Fildişi Sahilleri, Mısır, Lübnan, Azerbaycan ve Romanya onun satışlarının yapıldığı ülkelerden sadece birkaçıdır.1969 yılında Fransa`da başlayan Renault 12 üretimi 2000 yılında Türkiye`de sona ermesinin ardından 2006 yılına kadar Dacia adıyla devam etmiş ve üretimin yapıldığı 37 yıl boyunca 2.500.000`den fazla Renault 12 lisanslı araç imal edilmiştir.

Renault 12 Modelinin Üretilmesi Düşüncesi
1960`lı yılların başında dönemin Renault yetkilileri, Renault 8 ile Renault 10 modelleri arasındaki boşluğu kapatacak yeni bir otomobilin üretilmesi gerektiğini düşünmekteydiler.Üretilmesi düşünülen bu modelin dünyanın her yerinde satılabilecek ve her türlü yol koşuluna uyum sağlayabilecek bir otomobil olması gerekmekteydi.Ayrıca bu yeni otomobil basit ve düşük maliyetli olmasının yanı sıra sağlam, modern ve konforluda olmalıydı.İşte tüm bu arayışların neticesi olarak Proje 117 yani Renault 12 ortaya çıkmıştır.Renault 12 modelinin üretimi için yapılan çalışmaların ilk somut adımlarından birisi dönemin Renault model araştırma ve geliştirme şefi Robert Boyer`ın imzasını taşıyan Proje 117`nin taslak çizimleridir.İlk hazırlanan taslak çizimleri Renault 12`nin bildiğimiz görünümünden oldukça farklı olsada 1965 yılından itibaren hazırlanan çizimler Renault 12 modelinin bildiğimiz görünümüne daha yakındır.

Robert Boyer İmzasını Taşıyan İlk Renault 12 Çizimi (1964)

İlk Renault 12 Prototipleri
1965 yılında Renault 12`nin ilk prototipleri hazırlanmaya başlanmıştır.İlk Renault 12 prototipleri daha önce Renault 16 modeli için hazırlanan ve Proje 115 ismi ile bilinen prototiplerin üzerinde yapılan birtakım değişiklikler ile hazırlanmıştır.Proje 115 için hazırlanan prototiplerin Proje 117`de de kullanılması ile Renault 12`nin tasarımında Renault 16 modelinin etkileri görülmeye başlanmıştır.İlk prototipin hazırlanmasının ardından 1968 yılına kadar geçen süreç içerisinde Renault 12`nin tasarımında birçok kez değişikliğe gidilmiştir.1968 yılında hazırlanan prototip ile Renault 12 son şeklini almış ve seri üretime hazır hale gelmiştir.Ayrıca seri üretime hazırlık aşamasında Renault 12 için özel olarak Renault modellerinde kullanılan Cleon motorun motor hacmi 1289 cm3`e çıkartılmıştır.

1960`lı Yılların Ortalarında Hazırlanan Bir Renault 12 Prototipi

Renault 12`nin Halka Tanıtımı
Renault 12 ilk kez 12 Ekim 1969`da 56. Paris Otomobil Fuarında halka tanıtılmış ve aynı yıl içerisinde Fransa`da satışlarına başlanmıştır.Renault 12 fuar tanıtımı sırasında halk tarafından oldukça çok beğenilmiştir.Renault 12`nin öncelikle L ve TL donanım versiyonlu binek modelleri satışa sunulmuştur.1970 yılından itibaren ise Station Wagon versiyonu ile performansa yönelik olan üretilen Gordini versiyonunun satışlarına başlanmıştır.

56. Paris Otomobil Fuarı`nda Renault 12 Modelleri Tanıtılırken (1969)

Renault 12`nin Performans Modeli: Renault 12 Gordini

Renault 12 Gordini, Renault 12 otomobillerinin performansa yönelik olarak üretilen özel bir modelidir.1970 ile 1974 yılları arasında üretilen bu model, 120 beygir gücünde olan 1565 cm3`lük alüminyum bir benzinli motora sahiptir.Güçlendirilmiş krank mili, çift boğazlı çift karbüratörü, 5 ileri vitesli şanzımanı, hava kanallı ön disk frenleri ile arka tekerleklerdeki disk frenleri Renault 12 Gordini`nin performans için üretildiğini fark ettirecek nitelikteki özelliklerdendir.Renault 12 Gordini sadece mavi renkte ve gövdesinde çift beyaz bir şerit ile üretilmiştir.1974 yılında üretimi sonlandırılan Renault 12 Gordini toplam olarak 5.188 adet üretilmiştir.

Renault 12`nin Otomatik Vitesli Modeli: Renault 12 TR

1973 yılında Renault 12`nin versiyonları arasına TS versiyonu eklenmiş, aynı yıl Renault 12 TS`ler Renault otomobillerinin satışlarının yapıldığı birçok ülkede olduğu gibi Türkiye`de de üretilmeye başlanmıştır.1974 yılına gelindiğinde ise Renault 12`lerde otomatik vitesli şanzıman opsiyonu sunulmaya başlanmış ve bu özelliğe sahip araçlar Renault 12 TR adıyla satışa sunulmuştur.Birçok Avrupa ülkesinde otomatik vitesli binek ve station wagon Renault 12`ler üretilmesine karşın Türkiye`de otomatik vitesli modellerin üretimi yapılmamıştır.

1973 Yılından İtibaren Satışlarına Başlanan Renault 12 TS

Renault 12 Modelleri Yenileniyor

1975 yılında Renault firması Renault 12 otomobillerinde önemli değişiklikler yapmıştır.Aracın şoför mahalli, ön panjuru, far çerçeveleri, tampon modeli ve karoserinde değişiklikler yapılmış, yenilenen görünümleriyle Renault 12 modelleri 1976 yılından itibaren satışa sunulmuştur.Yeni tip Renault 12`lerin üretimi birçok ülkede olduğu gibi Türkiye`de de 1976 yılında başlamıştır.

Renault 12 Üretiminin Fransa`da Sona Ermesi
Renault 12`nin Fransa`da ki üretimine 1980 yılında Renault 18 modelinin üretimine başlanmasıyla son verilmiştir.

Renault 12`den Esinlenilerek Üretilen Otomobil: Ford Corcel

1960’lı yılların sonunda Willys-Overland, Brezilya’da Renault lisansıyla otomobiller üreten bir firmaydı.O sıralarda Fransa’da geliştirilmekte olan Renault 12’nin üretiminde karar kılan bu firmanın üretim tesisleri Ford do Brazil tarafından satın alınmıştır.Ford firması, Willys-Overland üretim tesislerinin Renault 12 üretim planında yapmış olduğu ufak değişikliklerle Ford Corcel otomobillerinin üretimine başlamıştır.Araç görünüm olarak Renault 12`nin 1965-1968 yıllarındaki prototiplerinin görünümüyle benzerlikler gösterip, mekanik aksam olarak Renault 12 ile bire bir aynıdır.

Ford Corcel Otomobilinin Üretilmesinde Esin Kaynağı Olan Renault 12 Prototipi

Renault 12`de kullanılan motor, şanzıman, süspansiyon ile çeşitli aksesuarlar ilerleyen yıllarda daha başka Renault modelleri tarafından da kullanılmış, hatta Renault firması elindeki bu teknolojiyi diğer otomobil üretici firmalarına da pazarlamıştır.1289 cm3`lük Cleon motor Renault 5, Renault 10, Renault Estafette, Renault Alpine modellerinde kullanılmasının yanı sıra Daf-Volvo 66 modellerinde ve Kanada üretimi Manic GT adlı bir spor otomobilde de kullanılmıştır.İlerleyen yıllarda Renault 12 için hazırlanan 1289 cm3 hacimli 810 kodlu motor daha da geliştirilerek motor hacmi 1397 cm3`e çıkartılmış ve bu motor ateşleme sistemlerine göre C1J yada C2J kodu ile Renault 18, Renault 5 gibi Renault otomobillerinde kullanılmıştır.

Daf-Volvo 66 Modellerinde Kullanılan Renault Motoru

Yenilenen Tasarımıyla Renault 12

1980`li yılların sonuna gelindiğinde Renault 12`nin tasarımı Fransa`da ki bir tasarım bürosunca yenilenmiştir.Yenilenen Renault 12`ler ilk kez Türkiye`de 1989 yılında Renault 12 Toros adıyla satışa sunulmuş, aynı tasarım kullanılarak üretilen Renault 12 GTL`nin de 1990 yılında Arjantin`de satışlarına başlanmıştır.Tasarımında değişikliğe gidilen Renault 12`ler plastik ön ve arka tamponlar, plastik basamak eşiği genişleticisi, yeni tip jant kapakları ve yeni ön sinyal lambaları gibi özelliklerle daha modern bir görünüme sahip olmuştur.

Renault 12 Adıyla Üretimin Sona Ermesi
1994 yılında Arjantin`de Renault 12 otomobillerinin üretiminin sona ermesi ile Renault 12 lisansıyla otomobil üretimi Dacia adıyla Romanya`da, Renault 12 Toros adıyla da Türkiye`de devam etmekteydi.2000 yılının şubat ayında Türkiye`de üretilen otomobillerin Avrupa Birliği normlarına uygun olması zorunluluğu nedeniyle Renault 12 Toros`un üretimi sonlandırılmıştır.Renault 12 Toros`un üretimden kaldırılması ile dünya üzerinde Renault 12 adıyla araç üretimi tamamen sona ermiştir.

2000 Yılında Üretimi Sona Eren Renault 12 Toros Otomobili

Renault 12 Lisansı İle Üretilen Dacia Modellerinin Üretiminin Sona Ermesi
Renault 12 adıyla üretimin 2000 yılında Türkiye`de sona ermesinin ardından Romanya`da Dacia firması Renault 12 lisansı ile üretilen Dacia marka araçların üretimine 2006 yılına kadar devam etmiştir.Renault 12 lisansıyla üretilen Dacia 1310 otomobilinin üretimi 2004 yılında sona ermiş; Dacia 1304 Pick-Up, Dacia 1307 Double Cab Pick-Up ve Dacia 1305 kamyonetlerinin üretimi ise 12 Aralık 2006 tarihinde sonlandırılmıştır.Dacia firmasının da Renault 12 lisansıyla üretilen araçların üretimini bitirmesi ile dünya üzerinde Renault 12 lisansıyla otomobil üretimi tamamen sona ermiştir.

2004 Yılında Üretimi Sona Eren Dacia 1310 Otomobili

2006 Yılında Üretimi Sona Eren Dacia Pick-Up Modelleri

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: