Renault 12

Renault 12
Renault modelleri arasında kendisini önemli bir yere taşımış ve yıllarca başarıdan başarıya koşmuş bir otomobildir Renault 12.Sağlamlığı, ekonomik olması, düşük yakıt sarfiyatı ve en kötü yol şartlarında bile üstün performansı, döneminde üretilen diğer otomobillerden onu üstün kılan sadece birkaç özelliğidir.Renault 12`yi zaten böylesine özel yapan şeyde onun kullanıcı dostu bir otomobil olmasıdır. 

Herşey 1963 Yılındaki Bir Çizimle Başladı;
Böyle önemli bir Renault modelinin önemlide bir tarihçesi vardır.Her şey 1963 yılında dönemin Renault model araştırma ve geliştirme şefi Robert Boyer`ın çizmiş olduğu bir taslak ile başladı.Renault 12 1960`lı yıllarda Renault`un başarılı iki ayrı modeli olan Renault 8 ve Renault 10 otomobilleri arasındaki boşluğu kapatmak adına ortaya çıkmış bir projeydi.Renault 12 projesi firma içinde 117 kod ismiyle anılıyordu.Ekonomik olması, yakıt sarfiyatının az olması, ufak ama güçlü bir motora sahip olması;konforlu, geniş, ferah bir iç mekana sahip olması ondan istenen özelliklerden sadece birkaçıydı.

Renault 12`nin İlk Taslak Çizimi (1963)

İlk Renault 12 Prototipi;
İlk Renault 12 prototipi 1964 yılında yapıldı.Günümüz Renault 12 modelinin çizgilerinden uzak olan bu prototip, daha çok 1960`ların otomobillerinin çizgilerini taşımaktaydı.Tasarım aşaması 1963`den üretimine başlandığı 1969 tarihine kadar sürdü.6 yıl boyunca çok farklı tiplerde prototipleri yapıldı.

İlk Renault 12 Prototipi (1964)

Teknolojisi Çok Farklı İdi;
1965 yılında Renault ailesine Renault 16 modelinin katılması ile Renault 12 tasarımı gelişim evresinden geçirildi.Özellikle karoserinin tasarımında Renault 16 modelinden oldukça çok etkilenildi.Her ne kadar tasarımında R16`dan etkilenilmiş olsa da teknolojisi bakımından R16`dan oldukça farklı idi. Boylamasına yerleştirilmiş motoru, hemen arkasına yerleştirilmiş kompakt boyutlardaki aktarma organları ve önden çekişli olması ile farkını ortaya koymuştu.

Artık Renault 12 Seri Üretim İçin Hazır;
Renault 12 1968 yılında seri üretime hazır hale getirildi ve ilk kez 12 Ekim 1969`da 56.Paris Otomobil Fuar’ında halka tanıtıldı.Fuarın ardından aldığı tepkiler çok etkileyiciydi; konforlu iç mekan, kendine özgü bir tasarım, performans ve yakıt ekonomisi.İç mekan yapısı da oldukça basitti; vites kolu kokpitin hiçbir bölgesiyle temas etmiyordu, arka aks ve dört tekerlekteki bağımsız süspansiyon sistemiyle yol tutuş kabiliyeti de etkileyiciydi.

Fransa`da Renault 12 Modelininde Üretildiği Fabrika Binası

İlk Renault 12`ler Halka Tanıtılıyor
(Fransa Paris Otomobil Fuarı 1969)


56. Paris Otomobil Fuarından Renault 12`nin Fuar Görüntüleri (1969)

Renault 12`nin 1969 Yılındaki Test Sürüşü Ve Tanıtım Videosu

Teknolojisi Birçok Farklı Otomobilde Kullanıldı;
Motoru, aktarma sistemi, süspansiyonu daha başka Renault modellerinde de kullanılmıştır.Renault firması daha sonra bu teknolojiyi diğer otomobil üretici firmalara pazarlamış, hatta Renault 12`nin kullandığı 1289 cc’lik motor Volvo Firması tarafından dahi kullanılmıştır.Bu motor; Renault’un Cleon (C) serisi motorlardandı ve daha önceki Ventoux motor ailesi ile de bağları vardı. 1289 cc’lik 810 kodlu motor; R5, R10, R12, Estafette, Alpine ve Daf-Volvo 66 modellerinde hatta Kanada yapımı Manic GT adlı spor bir otomobilde bile kullanılmışdı.C1J kodlu efsanevi 1397 cc’lik Renault 12 motoru da bu motordan türetilmiştir.

Daf-Volvo 66 Modelin Kullanılan 810 Kodlu Renault 12 Motoru


Performans Modeli, Renault 12 Gordini;
Aracın öncelikle L ve TL olarak tanımlanan donanım versiyonları satışa sunuldu.Her iki modelde de 1289 cc hacmindeki 54 hp’lik güç sunan motor bulunuyordu. 1970 yılında seriye station wagon tipi model katıldı. Aynı yıl tamamı alüminyumdan üretilen 120 hp 1565 cc hacmindeki benzinli motor tanıtıldı. Bu motor serinin performans modeli olarak tanımlanan Renault 12 Gordini otomobillerine monte edildi.R12 Gordini; güçlendirilmiş krank mili, çift karbüratöre, beş ileri vitese, hava kanallı ön disk frenlere ve arka disk frenlere sahipti.185 km/s gibi o zaman için yüksek sayılabilecek hızlara ulaşabiliyordu.Sadece, mavi renkte ve gövdesi üzerinde çift beyaz şeritle üretldi ve toplam olarak 5.188 adet satıldı.1973 yılında TS, 1974 ’te TR gibi donanım versiyonları satışa sunuldu.Renault 12 TR versiyonunda standart olarak otomatik vitesli şanzıman bulunmaktaydı.

1970`de Üretimine Başlanan Renault 12 Gordini Otomobili


1975`de Ciddi Bir Değişim Geçirdi;
Renault 12 1975 yılında Fransa`da ciddi bir değişim geçirdi. Yeni tamponlar, panjur, farlar, stop grubu ve kokpit günün ihtiyaçları doğrultusunda otomobile monte edildi.Ayrıca karoserinde de ufakda olsa düzeltmelerde bulunuldu.

Renault 12 Yeni Görüntüsü İle (1975)


Renault 12 Teknolojisini Ford Firmasıda Kullandı;
Brezilyada Renault 12 adı haricinde Ford Corcel adı ile de üretildi. Willys-Overland, Brezilya’da Renault lisansıyla otomobiller üreten bir firma idi. 60’lı yılların sonunda, o sıralarda Fransa’da geliştirilmekte olan Renault 12’nin üretiminde karar kıldı. Daha sonra bu üretim tesisi, Ford do Brazil tarafından satın alınınca; Ford`da bu plana sadık kalarak Ford Corcel’i üretti. Araç görünüm olarak farklılıklar taşısa da mekanik olarak R12’yle aynıydı.

Renault 12 İle Teknolojisi Aynı Olan Ford Corcel Otomobili

1960`larda Renault 12 Prototipi


Ford Corcel Motor Bölümü

1988`de Plastik Ağırlıklı Yeni Bir Görünüm Kazandı;
Renault 12, 1980`li yılların sonlarına doğru Fransa`da bir tasarım bürosu tarafından yeniden gelişim evresinden geçirildi.1980lerdeki otomobil standartlarına göre yeni bir görünüm kazanan Renault 12; plastik tamponlar, plastik kapakla kaplanan marşbiyeller ve plastik yan kapı çıtaları ile plastik ağırlıklı yeni bir dış görünüme sahip oldu.Türkiye`de bu yeni tasarıma Türkçe bir isim konuldu ve ismi Renault 12 Toros olarak belirlendi.Bu model Şubat 1989 itibariyle satışa sunuldu.Ertesi yıl Arjantin Renault Firmasıda aynı tasarımı kullanarak Renault 12 GTL adıyla otomobil üretimine başladı.

Renault 12 1988`de Plastik Ağırlıklı Yeni Bir Görünüm Kazandı

Renault 12 Adıyla Üretimi 2000 Yılında Sona Erdi;
Anavatanı olan Fransa`da Renault 12 üretimine, Renault 18`in üretimine başlanması nedeniyle 1980 yılında son verilmiştir.Dünyada ise son olarak Renault 12 ismiyle üretimi Türkiye yapmıştır.2000 yılında Renault 12 Toros ismiyle 4 Şubat 2000 tarihinde son Renault 12 üretimi gerçekleşmiş, Türkiye’de üretilen otomobillerin Avrupa Birliği (AB) normlarına uygun olması zorunluluğu nedeniyle bu tarihten itibaren üretimden kaldırılmıştır.

Renault 12 Lisansı İle Dacia Üretimi 2006`da Sona Erdi;
2000 yılında Renault 12 adıyla üretimin sona ermesinden sonra Romanya`da Dacia firması, Renault 12 lisansı ile Dacia marka otomobil ve kamyonet üretimine 2006 yılına kadar devam etmiştir.2004 yılında Dacia 1310 modelinin üretimden kaldırılması ile dünyadaki Renault 12 lisanslı binek tipi otomobil üretimi sona ermiştir.

Renault 12 Lisansı İle En son Üretilen Dacia 1310 Binek Tipi Otomobil (Romanya – 2004)

En son Renault 12 lisansı ile Dacia kamyonet üretimi ise, 12 Aralık 2006 tarihinde Dacia 1304 Pick-Up, Dacia 1307 Double Cab Pick-Up ve Dacia 1305 ile gerçekleştirilmiştir.12 Aralık 2006 tarihinden bu yana dünyada Renault 12 lisansıyla otomobil üretilmemektedir.

Son Üretilen Dacia Pick-Up Modeli (Romanya – 12 Aralık 2006)

21 Ayrı Ülkede Üretim Lisansı Aldı;
Renault 12 Amerika kıtasındaki ülkeler de dahil olmak üzere pek çok ülkede üretim lisansı aldı.Arjantin, İngiltere, İtalya, İspanya, Avustralya, Fas, Cezayir, Mısır, Brezilya, Kolombiya, Türkiye, Romanya gibi ülkeler satışının yapıldığı ülkelerden sadece ufak bir kısmı.Üretimine başlandığı 1969 yılından 2006 yılına kadar 21 ayrı ülkede üretim lisansı aldı.Üretildiği birçok ülkede orta gelir seviyesindeki halka hitap etti ve yedek parçası ucuz, işçiliği kolay bir otomobil olarak kendisini sevdirdi.

Bazı Ülkelerden Üretim Rakamları
Renault 12 adıyla;
Fransa 2.083.897 (1969 – 1980)

İspanya 455.365 (1970 – 1983)

Türkiye 1.047.915 (1971 – 2000)

Arjantin 444.045 (1971 – 1994)

Kolombia 56.477 (1973 – 1981)

Şili Cumhuriyeti 1.664 (1987 – 1992)

Uruguay Cumhuriyeti 1.305 (1987 – 1991)

Toplam 4.090.668 (1969 – 2000)

Dacia adı ile;
Berlina
(1300, 1310, 1210, 1410) 1.716.660 (1969 – 2004)

Break
(1300, 1310, 1210, 1410) 230.107 (1973 – 2004)

Sport 5.141 (1981 – 1992)

1320 2.567 (1987 – 1990)

1325 Liberta 5.255 (1991 – 1996)

Camionetă 0.4 tone 14.729 (1975 – 1982)

1302 134 (1983)

1304 110.340 (1983 – 2006)

1307 Double Cap 96.163 (1992 – 2006)

1309 49.098 (1992 – 1998)

Dacia King Cap 4.063 (1994 – 2003)

1305 44.442 (1994 – 2006)

Toplam 2.278.699 (1969-2006)

Genel Toplam:6.369.367

Renault modellerinin örnekleri Fransa`da ”Patrimoine Renault” adlı müzede bulunmaktadır;

Renault 12 GTS

Renault 12 TX, Renault 12 TS`nin geliştirilip lüks ve konfor bakımından GTS`ye yaklaştırılmış halidir.TX, 1.4 litrelik motor hacmine ve 4 ileri şanjumana sahip olup, yürür aksam olarak GTS ve TS 1400 ile aynıdır.1984 Ekiminde R12 GTS ve R12 TS`nin üretimlerinin sona ermesinin ardından Renault 12 TX piyasaya sunulmuştur.”Lüks yönünden GTS`yi fiyat yönünden TS`yi aratmayan otomobil” sloganı ile tanıtılan aracın satışa sunulduğu 1984 Kasımındaki satış fiyatı 1.995.000 Türk Lirasıdır.Renault 12 TX hem GTS`den hem de TS`den izler taşımaktaydı.GTS`lerde bulunan yuvarlak çift halojen far, kauçuk kaplı tampon, spor tipi jant kapağı gibi donanımlarla birlikte TS`lerde bulunan nikelajlı yan çıta, deri koltuk gibi donanımlar da bu otomobilde mevcuttur.Üretildiği yıllar içersinde Renault 12 TX`de opak boya standart olup metalik boya isteğe bağlı özellik olarak sunulmuştur.Ayrıca bu otomobilde 1984 ve 1985 yıllarında klima opsiyonu da sunulmuş, fakat 1985`den sonraki modellerde bu opsiyon kaldırılmıştır.Renault 12 TX`de GTS`de bulunan otomatik ön kapı camları, otomatik radyatör fanı, renkli cam, radyo için hazır ses sistemi ve radyo için tavan anteni gibi donanımlar bulunmamaktadır.

Renault 12 TX yürür aksamında herhangi bir değişiklik yapılmadan, bazı donanımlarında yapılan ufak değişikliklerle 1989 yılına kadar üretilmiştir.Renault 12 TX`in üretimi Şubat 1989`da Renault 12 Toros`un satışa sunulmasıyla sona ermiştir.Otomobilin son üretildiği Şubat 1989 tarihindeki satış fiyatı 12.065.000 Türk Lirasıdır.

About these ads

2 thoughts on “Renault 12

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: